V petek, 6. decembra 2024, smo z dijaki organizirali strokovno ekskurzijo v Ljubljano, ki je združila vpogled v zgodovino računalništva, praktične delavnice in spodbudo za kreativno izražanje. Obisk Računalniškega muzeja in delavnice "Napadel te je zmaj!" je dijakom omogočil edinstveno izkušnjo, kjer so se srečali z bogato tehnološko dediščino in sodobnimi načini interaktivnega pripovedovanja zgodb. Dan je bil poln navdiha, zabave in novih spoznanj, ki so dijake navdušila in spodbudila k razmišljanju o tehnologiji v širšem kontekstu.
Ogled Računalniškega muzeja – potovanje skozi zgodovino računalništva
Ekskurzijo smo začeli z obiskom Računalniškega muzeja, ki hrani eno najbolj bogatih zbirk tehnološke dediščine v Sloveniji. Naše potovanje se je pričelo v zgodnjih obdobjih računalništva, ko so računalniki zavzemali cele sobe in njihova uporaba še zdaleč ni bila tako preprosta kot je danes. Dijaki so z zanimanjem poslušali strokovno vodičko, ki jih je popeljala skozi ključne mejnike tehnološkega razvoja, od mehanskih računalnikov do modernih naprav.
Zbirka muzeja obsega širok spekter eksponatov, ki so razdeljeni v tematske sklope:
- Zgodovinski računalniki: Tu so na ogled računalniki iz različnih obdobij, kot so legendarni Iskrini računalniki, ki so bili rezultat slovenskega znanja in razvoja. Med drugim smo si ogledali tudi nekatere modele iz tujine, kot je IBM PC, ki je zaznamoval prehod v obdobje osebnih računalnikov. Dijaki so se lahko seznanili z arhitekturo teh naprav in izvedeli, kako je njihova zmogljivost, nekoč izjemna, danes neprimerljiva s povprečnim mobilnim telefonom.
- Igralne konzole: Ena najbolj priljubljenih sekcij med dijaki je bila zbirka retro igralnih konzol, ki so jih mnogi prepoznali iz pripovedovanj svojih staršev ali celo dedkov. Tu so lahko videli naprave, kot je legendarni Commodore 64, Atari 2600 in različne Sega ter Nintendo konzole. Še posebej zanimivo je bilo to, da so nekatere konzole delovale in so jih dijaki lahko preizkusili ter za trenutek doživeli občutek igranja iger iz preteklosti.
- Programska oprema in mediji: Poleg strojne opreme smo si ogledali tudi zbirko programske opreme, kjer so bile predstavljene prve različice operacijskih sistemov, stare računalniške igre in mediji za shranjevanje podatkov, kot so magnetni trakovi, disketne enote in CD-ROM-i. Dijaki so spoznali, kako se je tehnologija shranjevanja podatkov skozi leta miniaturizirala in izpopolnjevala.
- Slovenski prispevek: Poseben poudarek je bil namenjen slovenskim inovacijam na področju računalništva. Na ogled so bili projekti, kot so prvi slovenski mikroračunalniki, Iskrin računalniški sistemi in dosežki, kot je razvoj programske opreme, ki je bila pomembna tudi na mednarodnem trgu. Dijaki so lahko občudovali, kako je slovenska industrija pomembno prispevala k svetovnemu razvoju tehnologije.
Poleg tega je muzejska zbirka vključevala še eksponate, povezane z zgodovino telekomunikacij, razvojem interneta in zgodnjimi mrežnimi tehnologijami. Vsak eksponat je imel svojo zgodbo, ki jo je vodič obogatil z zanimivimi anekdotami, s čimer je celoten ogled postal zelo dinamičen.
Delavnica “Napadel te je zmaj!” – interaktivno pripovedovanje zgodb
Po ogledu muzeja je sledila praktična delavnica z naslovom “Napadel te je zmaj!”, kjer so dijaki skozi igro in ustvarjanje spoznali svet interaktivnega pripovedovanja zgodb. Delavnica temelji na konceptu nelinearnih zgodb, pri katerih igralec sam izbira, kako se bo zgodba odvijala. Dijaki so z uporabo odprtokodnega orodja za ustvarjanje tekstovnih avantur ustvarili lastne interaktivne zgodbe.
Tekstovne avanture so bile med prvimi oblikami računalniških iger, kjer so igralci skozi pisana navodila in opise raziskovali zgodbe ter reševali uganke. S pomočjo delavnice so dijaki spoznali, kako ustvariti preprosto interaktivno zgodbo brez pisanja kode, s čimer so bili spodbudno uvedeni v svet kreativnega programiranja. Tisti, ki so želeli svoje zgodbe nadgraditi, so lahko uporabili tudi naprednejše funkcije, kot so vključevanje slik, pogojne logike in prilagoditve z uporabo JavaScripta.
Dijaki so ustvarili več različnih zgodb z raznolikimi tematikami – od fantazijskih pustolovščin, kjer je glavni junak premagoval zmaje in reševal uganke, do sodobnih detektivskih zgodb in celo humornih prigod. Skupinski preizkus teh zgodb je bil eden najbolj zabavnih delov dneva, saj so se dijaki preizkusili v reševanju izzivov svojih sošolcev.
Zaključek
Ekskurzija v Ljubljano je bila več kot le izobraževalni izlet – bila je potovanje skozi čas in prostor, ki je dijake popeljalo od korenin računalništva do sodobne uporabe tehnologije za izražanje domišljije. Ogled Računalniškega muzeja je omogočil poglobljen vpogled v zgodovino tehnologije, delavnica pa je dijakom pokazala, kako lahko računalnike uporabimo ne le za reševanje problemov, ampak tudi za ustvarjanje in izražanje.
V imenu vseh udeležencev se zahvaljujemo Računalniškemu muzeju za topel sprejem, strokovno vodenje in navdihujočo delavnico. Ekskurzija je bila nepozabna in jo toplo priporočamo vsem šolam, ki želijo svojim dijakom ponuditi zanimiv vpogled v tehnološko dediščino in ustvarjalne možnosti, ki jih ponuja sodobna tehnologija.
Organizator ekskurzije: Andrej Peklar
Mnenja dijakov:
Bilo je odlično, všeč mi je bilo, da smo lahko na koncu igrali igrice in videli slike, ki so bile narejene iz šumnikov. Zelo poučno predstavljeno, prejel sem tudi svojo sliko na mail. Videli smo veliko starejših vrst oz. modelov računalnikov in izvedeli, kako je potekal razvoj računalnikov. Naredili smo tudi svojo igro "Napadel te je zmaj", kjer smo napisali program po svoji izbiri. (Rok, R1A)
Ogled računalniškega muzeja je bil izvrsten. Videli smo več zanimivih računalnikov, med njimi so bile stare naprave z custom-rom (spremenjenim operacijskim sistemom), kjer so delovale različne igre. Izvedeli smo veliko o starih računalnikih, po ogledu pa smo lahko preizkusili tudi arkadne in retro igre. Nato je sledila delavnica, kjer smo v skupini z besedilom ustvarjali zgodbo "Napadel te je zmaj", ki jo je program samodejno pretvoril v kodo html. Tu me je samo zmotilo, da zraven ni bilo miške, na splošno pa je vse bilo v redu. (Valter, R1A)
V petek smo obiskali Računalniški muzej v Ljubljani. Ko smo prišli, nas je pričakala predavateljica in nam razkazala muzej. Po vodenem ogledu, smo naredili svoj program in si sami pobližje ogledali muzej. Bilo je zanimivo in poučno. (Lamir, R1A)