V tretjem letniku gimnazije smo pri rednem pouku angleščine izvedli inovativni projekt, ki je povezal učenje znanstvenega in tehnološkega besedišča s praktično uporabo umetne inteligence (UI) in orodij za ustvarjanje digitalnih vsebin. Vsi dijaki in dijakinji so samostojno ustvarili animirane kratke filme z uporabo Canve, pri čemer so za pomoč pri pisanju scenarijev in oblikovanju storyboardov morali uporabiti zgolj umetno inteligenco, kot sta ChatGPT in DeepSeek. Projekt je bil umeščen v sklop tem, povezanih z znanostjo in tehnologijo, s posebnim poudarkom na sodobnih komunikacijskih oblikah.
UI je dijakom pomagala pri oblikovanju idej, razvoju scenarija in dialogov ter strukturiranju zgodbe. Dijaki so samostojno raziskali različne znanstvenike in izume, nato pa s pomočjo DeepSeeka ali ChatGPT oblikovali sinopsis in scenarij kratkega animiranega filma. Ta korak je zahteval razumevanje znanstvene terminologije in sposobnost prevajanja strokovnega jezika v privlačno in razumljivo pripoved.
Zasnova storyboarda je potekala z uporabo predlog v Canvi, ki je omogočila enostavno vizualizacijo dogajanja. Canva je dijakom omogočila dostop do preprostih orodij za animacijo, urejanje posnetkov in dodajanje zvočnih posnetkov. S tem so razvijali digitalne spretnosti in filmsko pismenost, pri čemer so črpali iz znanja, pridobljenega v okviru dni filmske vzgoje (obvezne izbirne vsebine v 1. in 2. letniku).Dijaki so samostojno in smiselno v svoje izdelke vključili dodatna orodja umetne inteligence za sintezo glasu in ustvarjanje vizualij.
Ključen del projekta je bilo medvrstniško formativno ocenjevanje, dijaki so ocenili izdelke svojih sošolcev glede na jasna merila (razumevanje znanstvene tematike, kreativnost, jezikovna natančnost, tehnična izvedba). Ocenjevanje je potekalo z uporabo rubrik, kar je dijakom omogočilo razvijanje samorefleksije in kritičnega mišljenja.
Nadgradnja ustvarjalnega dela je bil test, v katerem so dijaki preverili svoje vedenje o pomembnih znanstvenikih in njihovih prispevkih. Ta del je bil zasnovan kot preverjanje faktografskega znanja in sposobnosti povezovanja vsebine z lastnim projektom.
Projekt je združeval več ključnih kompetenc: digitalno pismenost, samostojno raziskovalno delo, jezikovno izražanje, filmsko pismenost ter razumevanje znanstvene in tehnološke terminologije v angleškem jeziku. Poudarek na filmskem jeziku, ki so ga dijaki spoznali v okviru filmske vzgoje, je bil ključen za kakovostno zasnovo scenarijev in vizualno pripoved.
Projekt odpira številne možnosti za nadgradnjo: povezovanje z drugimi predmeti, uporabo drugih AI orodij za sintezo govora ali generiranje podob, vključitev realnih intervjujev s strokovnjaki ter sodelovanje z zunanjimi partnerji (npr. v okviru poklicnega usmerjanja ali tekmovanj).
Uporaba umetne inteligence in orodij kot je Canva pri pouku angleščine dokazuje, kako lahko sodobna tehnologija podpira učenje na več ravneh – jezikovno, vsebinsko in ustvarjalno. Projekt ni le poglobil razumevanje znanstvenega besedišča, temveč tudi okrepil veščine sodelovanja, kreativnega izražanja in kritičnega mišljenja, ki so bistvene za prihodnost v digitalni dobi. Projekt je pokazal tudi to, da sodobni dijaki potrebujejo učna okolja, ki jim omogočajo povezovanje znanja, ustvarjalnost, uporabo novih tehnologij in možnost izražanja v različnih oblikah. Uporaba umetne inteligence pri pouku angleščine se je izkazala kot dragocen in učinkovit način za razvijanje jezikovne in digitalne pismenosti v kontekstu, ki je dijakom blizu – in hkrati usmerjen v prihodnost. Angleščina v naših razredih že dolgo ni več samo slovnica in spraševanje. Je film in glasba, ustvarjanje, sodelovanje in uporaba jezika v resničnem (in digitalnem) svetu. In včasih tudi… animirani film!
Alenka Špan